SZKOLENIA
Świętokrzyski Ośrodek Wspierania Ekonomii Społecznej w ramach prowadzonych ścieżek wsparcia dla grup i podmiotów objętych wsparciem prowadzi szkolenia w zakresie:
- tworzenia podmiotów ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych z uwzględnieniem poszczególnych form prawnych i typów,
- prowadzenia działalności gospodarczej i statutowej w sferze ekonomii społecznej (z uwzględnieniem poszczególnych form prawnych i typów podmiotów ekonomii społecznej),
- zarządzania organizacją, planowania strategicznego, zarządzania finansowego, zarządzania zasobami ludzkimi,
- aspektów prawnych, finansowych, rachunkowych działalności w sferze ekonomii społecznej,
- tworzenia biznesplanów oraz marketingu (w tym badań rynku, tworzenia strategii cenowej, pozyskiwania klientów, etc.),
- budowania powiązań kooperacyjnych,
- restrukturyzacji działalności,
- zakładania i prowadzenia podmiotów ekonomii społecznej o charakterze reintegracyjnym,
- umiejętności społecznych (budowania szerokich powiązań kooperacyjnych w ramach partnerstw, sieci współpracy lokalnych podmiotów w celu rozwoju PS), kompetencji związanych z pracą z osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym.
Osoby prowadzące szkolenia dbają o najwyższą jakość i ciągłe doskonalenie swojej wiedzy. ROWES dla każdego szkolenia określa wymagania dotyczące doświadczenia oraz kompetencji trenerów.
Zgodnie ze standardem F.1.1.1 Systemu Akredytacji i Standardów Działania Instytucji Wsparcia Ekonomii Społecznej (AKSES) | |||
Lp. | Obszary szkoleń dotyczą minimum poniższych obszarów: | Przykładowa tematyka szkoleń stacjonarnych: | Wybrane tematy dostępne na platformie e-learningowej: |
1 | powołanie PES i PS z uwzględnieniem poszczególnych form prawnych i typów, | ABC prowadzenia działalności w sektorze ES, ochrona danych osobowych w PES, marketing w podmiotach ES, zarządzanie organizacją oraz zasobami ludzkimi w sektorze ES. Stosowanie ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Działalność odpłatna i gospodarcza w rozumieniu przepisów prawnych. Księgowość w podmiotach ekonomii społecznej. Rozliczanie środków pochodzących ze źródeł publicznych. Rozliczanie działalności statutowej, odpłatnej, gospodarczej | |
2 | prowadzenie działalności gospodarczej i statutowej w sferze ekonomii społecznej (z uwzględnieniem poszczególnych form prawnych i typów PES), | ABC prowadzenia działalności w sektorze ES, ochrona danych osobowych w PES, marketing w podmiotach ES, zarządzanie organizacją oraz zasobami ludzkimi w sektorze ES. | |
3 | zarządzanie organizacją, planowanie strategiczne, zarządzanie finansowe, zarządzania zasobami ludzkimi, | ABC prowadzenia działalności w sektorze ES, ochrona danych osobowych w PES, marketing w podmiotach ES, zarządzanie organizacją oraz zasobami ludzkimi w sektorze ES. | |
4 | aspekty prawne, finansowe, rachunkowe działalności w sferze ekonomii społecznej, tworzenie biznesplanów oraz marketing (w tym badanie rynku, tworzenie strategii cenowej, pozyskiwanie klientów, etc.), | ABC prowadzenia działalności w sektorze ES, ochrona danych osobowych w PES, marketing w podmiotach ES, zarządzanie organizacją oraz zasobami ludzkimi w sektorze ES. | |
5 | budowanie powiązań kooperacyjnych, | ABC prowadzenia działalności w sektorze ES, ochrona danych osobowych w PES, marketing w podmiotach ES, zarządzanie organizacją oraz zasobami ludzkimi w sektorze ES. | |
6 | restrukturyzacja działalności, zakładanie i prowadzenie PES o charakterze reintegracyjnym, umiejętności społeczne (budowanie szerokich powiązań kooperacyjnych w ramach partnerstw, sieci współpracy lokalnych podmiotów w celu rozwoju PS), | ABC prowadzenia działalności w sektorze ES, ochrona danych osobowych w PES, marketing w podmiotach ES, zarządzanie organizacją oraz zasobami ludzkimi w sektorze ES. | |
7 | kompetencje związane z pracą z osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym, | ABC prowadzenia działalności w sektorze ES, ochrona danych osobowych w PES, marketing w podmiotach ES, zarządzanie organizacją oraz zasobami ludzkimi w sektorze ES. | |
Zobowiązanie dla OWES wynikające z zapisów Działanie I.4. Krajowego Programu Rozwoju Ekonomii Społecznej (KPRES) – Wspieranie rozwoju działań ekonomii społecznej w kluczowych sferach rozwojowych | Zobowiązanie dla OWES wynikające z zapisów Działanie I.4. Krajowego Programu Rozwoju Ekonomii Społecznej (KPRES) – Wspieranie rozwoju działań ekonomii społecznej w kluczowych sferach rozwojowych | Zobowiązanie dla OWES wynikające z zapisów Działanie I.4. Krajowego Programu Rozwoju Ekonomii Społecznej (KPRES) – Wspieranie rozwoju działań ekonomii społecznej w kluczowych sferach rozwojowych | |
1 | Wspieranie działań na rzecz zrównoważonego rozwoju, m. in. poprzez: a) rozwój podmiotów ekonomii społecznej promujących system edukacji ekologicznej obywateli, w tym w odniesieniu do prawa do informacji o stanie środowiska i zagrożeniach, jak również edukacji związanej z działaniami kryzysowymi; b) rozwój przedsiębiorstw społecznych w zakresie selektywnego zbierania odpadów, recyklingu i innych usług związanych z utrzymaniem czystości i porządku w gminach, w zakresie melioracji wodnych oraz usług leśnych, a także działających w obszarze odnawialnych źródeł energii; c) poszukiwanie możliwości wspierania projektów w zakresie rolnictwa społecznego (rolnictwa zaangażowanego społecznie) obejmujących działania w zakresie reintegracji społecznej oraz rehabilitacji społecznej i zawodowej i umożliwiających osobom w trudnej sytuacji ponowne wejście w kontakt z działalnością produkcyjną i naturą, przyczyniających się do lepszego samopoczucia tych osób, poprawy ich stanu zdrowia i włączenia społecznego. | Aplikowanie o środki publiczne np. z Funduszy Ochrony Środowiska Aplikowanie o środki europejskie z wykorzystaniem generatora wniosków Rozliczanie projektów finansowanych ze środków publicznych Rozliczanie projektów finansowanych ze środków europejskich z wykorzystaniem generatora wniosków płatniczych | |
2 | Wspieranie działań na rzecz rozwoju społeczności lokalnej, tożsamości i edukacji kulturowej, m. in. poprzez: a) kreowanie rozwiązań prawnych oraz finansowanie projektów tworzących miejsca pracy w podmiotach ekonomii społecznej w obszarze turystyki społecznej; b) tworzenie miejsc pracy w podmiotach ekonomii społecznej w obszarze budownictwa społecznego; c) finansowanie działań w obszarze lokalnych projektów kulturalnych, łączących tworzenie trwałych miejsc pracy z animacją społeczną wykorzystującą lokalny potencjał kulturowy. | Budowanie kapitału i wizerunku przedsiębiorstwa społecznego. Biznes plan w działalności odpłatnej i gospodarczej. Biznesplan w spółdzielni socjalnej. Wypracowanie produktu i usługi w przedsiębiorstwie społecznym. Budowanie wizerunku organizacji i spółdzielni socjalnej. Współpraca z mediami. Narzędzia informatyczne w zarządzaniu podmiotami ekonomii społecznej. Tworzenie darmowych serwisów internetowych www na potrzebę organizacji. | |
3 | Wspieranie działań na rzecz solidarności pokoleń, m. in. poprzez: a) zmiany w przepisach dotyczących zatrudnienia socjalnego, umożliwiające systemowe finansowanie usług reintegracji społecznej i zawodowej oraz usług wpieranego zatrudnienia w Centrach i Klubach Integracji Społecznej, realizujących wymagany standard usług oraz posiadających certyfikat (akredytację) ministra właściwego ds. zabezpieczenia społecznego na zasadach określonych w Krajowym Programie Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020. Nowy wymiar integracji; b) włączenie problematyki ekonomii społecznej i przedsiębiorczości społecznej do minimum programowego systemu kształcenia pracowników instytucji pomocy i integracji społecznej, w tym próba wprowadzenia możliwości uzyskiwania przez pracowników socjalnych specjalizacji w zakresie ekonomii społecznej; c) przygotowanie, wdrożenie i wspieranie systemu zatrudnienia monitorowanego (połączonego z programem społecznym) w przedsiębiorstwach społecznych dla osób wykluczonych bądź zagrożonych wykluczeniem społecznym jako elementu ścieżki integracji i reintegracji społecznej; d) wdrożenie i rozwój systemowych działań przedsiębiorstw społecznych jako formy zatrudnienia dla osób wychodzących z Zakładów Aktywności Zawodowej, Warsztatów Terapii Zajęciowej, Centrów Integracji Społecznej, a także placówek opiekuńczo-wychowawczych i ewentualnie innych instytucji lub form pieczy zastępczej. | Zakładanie stowarzyszeń, fundacji, spółdzielni socjalnych Pozyskiwanie środków na uruchomienie przedsiębiorstwa społecznego. Stosowanie klauzul społecznych oraz zlecanie zadań przez JST dla PES, zewnętrzne źródła finansowania organizacji pozarządowych, aspekty prawne uruchomienia działalności w sektorze ES, budowanie partnerstw lokalnych, | |
4 | Wspieranie rozwoju i wykorzystania przedsiębiorczości społecznej w procesach wspierających zmiany dotychczasowej ścieżki zawodowej pracowników: a) wykorzystanie przedsiębiorczości społecznej w procesach outplacementu i adaptacji zawodowej, możliwości tworzenia przedsiębiorstw społecznych w związku z procesami restrukturyzacyjnymi, w szczególności dla pracowników 50+; b) poszukiwanie możliwości wspierania rekonwersji osób odchodzących z wojska i innych służb mundurowych poprzez stworzenie specjalnej ścieżki w oparciu o instrumenty przedsiębiorczości społecznej dla żołnierzy kontraktowych odchodzących z wojska; c) poszukiwanie możliwości wspierania rekonwersji osób odchodzących z rolnictwa. | ||
5 | Wspieranie rozwoju i wykorzystania przedsiębiorczości społecznej w procesach wspierających zmiany dotychczasowej ścieżki zawodowej pracowników: a) wykorzystanie przedsiębiorczości społecznej w procesach outplacementu i adaptacji zawodowej, możliwości tworzenia przedsiębiorstw społecznych w związku z procesami restrukturyzacyjnymi, w szczególności dla pracowników 50+; b) poszukiwanie możliwości wspierania rekonwersji osób odchodzących z wojska i innych służb mundurowych poprzez stworzenie specjalnej ścieżki w oparciu o instrumenty przedsiębiorczości społecznej dla żołnierzy kontraktowych odchodzących z wojska; c) poszukiwanie możliwości wspierania rekonwersji osób odchodzących z rolnictwa. | Rozwój osobisty i instytucji: Budowanie zespołu organizacji i podmiotu ekonomii społecznej Rozwiązywanie konfliktów w organizacji Motywacja zespołu Role w zespole Lider w organizacji Budowanie pewności siebie, stawianie i realizacja celów życiowych Sztuka dokonywania zmian Rozpoznawanie własnych kompetencji społecznych Komunikacja z elementami integracji Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu | |
Kierunki rozwoju zawarte w dokumencie Strategii Rozwoju Województwa Świętokrzyskiego do roku 2020 | Kierunki rozwoju zawarte w dokumencie Strategii Rozwoju Województwa Świętokrzyskiego do roku 2020 | Kierunki rozwoju zawarte w dokumencie Strategii Rozwoju Województwa Świętokrzyskiego do roku 2020 | |
1 | Na rzecz realizacji celów szczegółowych: 1.2 Poprawa infrastruktury społecznej i usług publicznych oraz 1.3 Rozwój harmonijny i ład przestrzenny | ||
2 | Na rzecz realizacji celów szczegółowych: 2.3 Ekologiczna żywność czyli zaspokajanie rosnącego popytu na tradycję oraz 2.4 Pakietyzacja i komercjalizacja produktu turystycznego, czyli rynkowa gra zespołowa | ||
3 | Na rzecz realizacji celów szczegółowych: 5.1 Rozwój usług publicznych oraz 5.3 Rozwój funkcji pozarolniczych | ||
4 | Na rzecz realizacji celów szczegółowych: 6.1 Energia versus emisja czyli próba rozwiązania dylematu jak nie szkodzić jednocześnie środowisku i gospodarce | ||
Priorytety Regionalnego Programu Rozwoju Ekonomii Społecznej w Województwie Świętokrzyskim do roku 2020 | Priorytety Regionalnego Programu Rozwoju Ekonomii Społecznej w Województwie Świętokrzyskim do roku 2020 | Priorytety Regionalnego Programu Rozwoju Ekonomii Społecznej w Województwie Świętokrzyskim do roku 2020 | |
1 | Działania realizujące cel szczegółowy 1.2 wspieranie lokalnej samoorganizacji i aktywności obywatelskiej; edukacja obywatelska; wspieranie rozwoju rad dzielnicy, osiedli, rad sołeckich; wspieranie Lokalnych Grup Działania; organizowanie regionalnych działań edukacyjnych na rzecz zmian sposobu realizacji zadań użyteczności publicznej poprzez włączenie w ich realizację podmiotów sektora ekonomii społecznej; zakup przez samorządy terytorialne i ich jednostki wyrobów i usług dostarczanych przez przedsiębiorstwa społeczne, w tym kontraktowanie usług społecznych; wspieranie tworzenia i rozwijania spółdzielni socjalnych, w tym spółdzielni osób prawnych; wspieranie tworzenia i rozwijania podmiotów reintegracji społeczno - zawodowej na poziomie samorządów lokalnych. | Fundraising - różne sposoby pozyskiwania środków na działalność NGO, | |
2 | Działania realizujące cel szczegółowy 1.3 wspieranie zakładania i prowadzenia przedsiębiorstw społecznych przez osoby w wieku przedemerytalnym; wspieranie rozwój przedsiębiorstw społecznych i podmiotów ekonomii społecznej wspierających politykę rodzinną (żłobki, kluby dziecięce, dzienni opiekunowie, punkty przedszkolne, świetlice i szkoły, opieka nad osobami zależnymi); wspieranie projektów przedsiębiorstw społecznych i podmiotów ekonomii społecznej adresowanych do osób starszych (usługi opiekuńcze, organizacja czasu wolnego, turystyki senioralnej, solidarność pokoleń, srebrna gospodarka). | Wolontariat w organizacji. | |
3 | Działania realizujące cel szczegółowy 2.3 wspieranie innowacyjności przedsiębiorstw społecznych, ich umiejętności łączenia potencjałów osób i instytucji oraz pozyskiwania środków zewnętrznych; identyfikacja obszarów, w których realizację zadań publicznych można zlecić przedsiębiorstwom społecznym (kontraktowanie) lub podjąć w ramach partnerstwa publiczno-społecznego. | Fundraising - różne sposoby pozyskiwania środków na działalność NGO, | |
Wybrane inteligentne specjalizacje przedstawione w dokumencie „Strategia Badań i Innowacyjności (RIS3)” | Wybrane inteligentne specjalizacje przedstawione w dokumencie „Strategia Badań i Innowacyjności (RIS3)” | Wybrane inteligentne specjalizacje przedstawione w dokumencie „Strategia Badań i Innowacyjności (RIS3)” | |
1 | Nowoczesne rolnictwo i przetwórstwo spożywcze. W specjalizacji mieszczą się: badania; prace rozwojowe oraz innowacje technologiczne, surowcowe, opakowań; bezpieczna i zdrowa żywność oraz zarządzanie procesami produkcji, dystrybucji i marketingu z zakresu: upraw rolnych, chowu i hodowli zwierząt, produkcji artykułów spożywczych i napojów, leśnictwa, rybactwa, działalności usługowej dotyczącej wynajmu i dzierżawy maszyn i urządzeń. | ||
2 | Turystyka zdrowotna i prozdrowotna, w tym wybrane podobszary wpisujące się w zakres inteligentnej specjalizacji: turystyka medyczna, turystyka uzdrowiskowa, turystyka spa i wellness, turystyka zdrowotna w agroturystyce | ||
Szczegóły i uniwersalny zakres oferty szkoleniowej w ŚOWES | Szczegóły i uniwersalny zakres oferty szkoleniowej w ŚOWES | Szczegóły i uniwersalny zakres oferty szkoleniowej w ŚOWES | |
1 | Formy realizacji: 1-dniowe (8 godzin dydaktycznych) szkolenia branżowe – odpowiednio dobrane i wynikające z diagnozy potrzeb uczestników projektu oraz zgodne z opracowaną w ramach analizy potrzeb indywidualną ścieżką wsparcia realizowaną w świętokrzyskim Ośrodku Wsparcia Ekonomii Społecznej. | Formy realizacji: 1-dniowe (8 godzin dydaktycznych) szkolenia branżowe – odpowiednio dobrane i wynikające z diagnozy potrzeb uczestników projektu oraz zgodne z opracowaną w ramach analizy potrzeb indywidualną ścieżką wsparcia realizowaną w świętokrzyskim Ośrodku Wsparcia Ekonomii Społecznej. | Formy realizacji: 1-dniowe (8 godzin dydaktycznych) szkolenia branżowe – odpowiednio dobrane i wynikające z diagnozy potrzeb uczestników projektu oraz zgodne z opracowaną w ramach analizy potrzeb indywidualną ścieżką wsparcia realizowaną w świętokrzyskim Ośrodku Wsparcia Ekonomii Społecznej. |
2 | Zindywidualizowane podejście: grupy szkoleniowe liczące do 10 osób. | Zindywidualizowane podejście: grupy szkoleniowe liczące do 10 osób. | Zindywidualizowane podejście: grupy szkoleniowe liczące do 10 osób. |
3 | Organizatorzy zapewniają odpowiednio dobrane środki realizacyjne oraz dydaktyczne w postaci m.in: • wykwalifikowanej kadry trenerskiej, • adekwatnych programów i scenariuszy zajęć, • zakresu metod realizacyjnych: szkolenia stacjonarne i wyjazdowe, warsztaty, mentoring, coaching, tutoring, współpraca, • narzędzi warsztatowych, ćwiczeń, arkuszy, gier i symulacji, • pomocy dydaktycznych, • sprzętu komputerowego, • miejsc realizacji (stacjonarne/wyjazdowe), w salach i bezpośrednio w miejscach świadczenia usług czy • aktywizujące metody prowadzenia zajęć: studia przypadków, metody sytuacyjne, wykłady konwersacyjne, itp. • blended learning – w postaci webinarów, forum i możliwości korzystania z zasobów platformy e-leaningowej, • możliwość korzystania ze wsparcia trenerów i doradców na dalszych etapach ścieżki wsparcia. | ||
4 | Uczestnicy otrzymają: materiały szkoleniowe (piśmiennicze i merytoryczne), posiłek i bufet kawowy oraz zwrot kosztów dojazdu. | Uczestnicy otrzymają: materiały szkoleniowe (piśmiennicze i merytoryczne), posiłek i bufet kawowy oraz zwrot kosztów dojazdu. | Uczestnicy otrzymają: materiały szkoleniowe (piśmiennicze i merytoryczne), posiłek i bufet kawowy oraz zwrot kosztów dojazdu. |